Termékek Menü

Koffein függőség? Vajon létezik?

Koffeinfüggőség? Vajon létezik?Sokunknak a koffeinről a hirtelen bekövetkező éberségi szint megemelkedése és a koncentrációsképesség javulása ugrik be elsőre. Ugyanakkor a koffein függőségről és a káros hatásokról is már sok mindent hallhattunk. Vajon a koffein akadályozza vagy segíti a szervezetünk működését? Milyen élettani hatásai vannak? Mi az a mennyiség, ami még nem okoz problémát nekünk? Hogyan tudjuk a táplálkozásunkkal energetizálni magunkat?

 

 

A koffeinről mára már számos legenda született, így nehéz eldöntenünk, hogy mi igaz ebből és mi nem az. Vajon létezik-e a koffein függőség? A koffein a szervezetünk számára káros vagy hasznos?

 

A koffein szervezetünkre gyakorolt hatása

Ahhoz, hogy megérthessük a koffein szervezetünkre gyakorolt hatását, meg kell ismernünk azt, hogy milyen változásokat hoz létre bennünk, miután elfogyasztottuk.

A koffein a szervezetünkbe jutva legelőször az ideg- és az izomsejtek felületén fejti ki hatását. Hatással van számos ingerületátvívő anyag és enzim működésére.

A koffein gátolja a szervezetünk fáradtságjelző anyagának, az adenozinnak a hatását is. Tehát rendszeres fogyasztásával nem energiával töltjük fel a szervezetünket, hanem pusztán elnyomjuk a fáradtság érzetéért felelő sejteket a szervezetünkben. Így befolyásoljuk az ébrenlét és az alvás szabályozását, mivel blokkoljuk az adenozin-kötő helyeit a koffein által, ezáltal serkentjük az idegrendszert és fenntartjuk az ébrenlétet.

 

A kávé savasít

Tudtad, hogy a kávé alapvetően savas közeget hoz létre bennünk, pedig a lúgos környezet az ideális a szervezetünk számára? A savas közeg ideális táptalaj a különböző betegségek kialakulásához. Többek között a különféle daganatok burjánzása is csak ilyen környezetben indulhat el.

A napi koffeinmennyiség nem szabadna, hogy a 300 mg-ot meghaladja. Ez a kávéfajtától függően 2-3 csészét jelent naponta.

 

A túlzott koffeinbevitel következményei

Leggyakoribb a hasmenés, szorongás, ingerlékenység, remegés, izgatottság, szédülés, rosszullét, hőemelkedés, de akár izomgörcs is kialakulhat.

Dehidratáltság: a koffein vízhajtó hatása miatt csökkenti a szervezet víztartalmát.

Gyomorsav túltengés: amennyiben huzamosabb ideig fogyasztunk nagy dózisban kávét, főleg, ha még éhgyomorra is, akkor alakul ki. Már rövidtávon is eléggé kellemetlen tud lenni a gyomorsav, de hosszabb távon nagyon komoly következményei lehetnek.

 

A koffein hatásának elmúlásával fellépő teljesítményromlás

A koffeintartalmú ételek és italok elfogyasztásuk után pár óráig képesek felpörgetni minket. Ilyenkor nő a teljesítményünk és a koncentrációsképességünk is. De mi történik, amikor elmúlik a hatása? Hirtelen újra lecsökken az aktivitásunk, a teljesítményünk, amit csak egy újabb adag koffeinnel tudunk visszatornázni. És, ez már az a bizonyos ördögi kör

 

Koffein függőség

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy bizony-bizony függőség így is kialakulhat. Bár gyengébb függőséget alakít ki, mint a nikotin vagy a heroin, még így is elég súlyos következményei lehetnek a koffein megvonásának. Ha hirtelen megvonjuk valakitől a koffeint, akkor az elvonási tünetek akár több hétig is eltarthatnak. A tüneteket csökkenthetjük, ha a leszokás időszakában olyan tápanyagokkal tápláljuk a szervezetünket, ami egyrészt frissít minket, másrészt elég vitamint és ásványi anyagot biztosít számunkra ahhoz, hogy átsegítsen minket ezen a nehéz időszakon. 

A koffein negatív hatásait sokfajta módon el tudjuk kerülni. A kellő mértékű és minőségű alvás és a megfelelő táplálkozás mellett még jó pár módszer létezik.

A koffeinről való leszokásban nagy segítségünkre lehet ez a szívbarát energiaital is.

 

Tartalomhoz tartozó címkék: * egészséges életmód *
blog comments powered by Disqus
Hírlevél
 
 
 
 
Kozmetikumok krónikája
A víz üzenetei